20 jaar magische momenten

Magisch moment

Ik leerde het kennen in de muziek als een moment waarop alles samenvalt, tijd, ruimte, het publiek, de zangers ….alsof je met z’n allen in een andere dimensie verkeert. Het kwam onverwacht tijdens een concert en zorgde voor een onvergetelijke herinnering die ik steeds weer opnieuw kon beleven met dezelfde intensiteit van het moment van toen.

Dit magische moment was naar ons toegekomen, het viel ons toe en het intrigeerde mij omdat het een contrast was met mijn wekelijkse koorpraktijk die, hoe goed ook, niet in de buurt kwam van het magische moment.

Zou zo’n moment vaker mogelijk zijn? Wat was ervoor nodig om deze momenten actief uit te nodigen? Wat vroeg dat van ons, de dirigent, de zangers en de manier waarop er werd gerepeteerd?

In dezelfde tijd hield ik me in mijn werk bezig met de dialogische principes en die bleken een goede basis om op een andere manier te werken met een groep zangers. Er was een andere manier van repeteren en musiceren nodig en de dialogische principes stelden meteen mijn centrale rol als dirigent ter discussie. Zo ontstond het werken in een kring waarbij er een gedeelde verantwoordelijkheid ontstond tussen de zangers onderling en de muziek.

Samen met Cor, mijn partner, gingen we aan het werk en werkten we met het werkend beginsel van elk stuk, ontwikkelde oefeningen om dit aan de zangers te geven zodat ze er eigenaar van werden, organiseerden projecten rondom thema’s met inhoud.

We leerden welke voorbereiding en werkwijze nodig was om tijdens een concert een magisch moment mogelijk te maken. En tot ons grote plezier gebeurde dat ook, uiteindelijk was alleen het klinkend resultaat belangrijk, dat moest geloofwaardig zijn. En dat was het!

In 20 jaar tijd hebben we mooie projecten gezongen gevuld met prachtige muziek. We nodigden daarbij ook gastcoaches uit die ons zeer professioneel begeleidden: Straton Bull, Candace Smith en Lionel Meunier.

Lionel Meunier timmerde in die tijd aan de weg met zijn ensemble Vox Luminis en wij deelden dezelfde werkwijze. Voor mij was het zeer speciaal om onder zijn leiding een weekend lang te werken aan een programma dat door ons was voorbereid.

In de gesprekken met hem over onze zienswijze, aanpak en werkwijze voelde ik me erg serieus genomen en ik kijk daar met veel voldoening op terug. Een bevestiging van mijn muzikaliteit die ik tot dan toe nogal eens in twijfel trok. Ook al omdat het in die tijd niet gebruikelijk was om op deze manier te werken.

Maar de allerbeste herinneringen heb ik nog steeds aan het klinkend resultaat waar Cor prachtige opnames van heeft gemaakt. Als ik er naar luister ben ik weer in dat moment en beleef ik het opnieuw. Een bron van inspiratie en voeding voor de ziel.

Nu, na 20 jaar is het tijd om af te ronden en het is goed. Wat ik leerde over het samen musiceren, de dialogische principes, het faciliteren van betrokkenheid, het delen van verantwoordelijkheid, het bouwen aan een programma dat een magisch moment dichterbij brengt, het scheppen van de juiste voorwaarden etc. etc. neem ik mee op weg naar andere, nieuwe magische momenten tussen mensen, in muziek of anderszins.

In het filmpje zie je alle programma’s die we in de 20 jaren hebben ontwikkeld begeleid door onze favoriete opname: het requiem van Richafort.